האזינו לתכנית הרדיו של עו"ד יעקב בלס ברדיו תל אביב: נפרדים ביחד

עו"ד ארתור גורביץ ומגשר בעינייני משפחה מסביר על חשיבות תהליך הגישור.

גישור גירושין – בניגוד לרוב המאמרים הנכתבים על דיני גירושין, במאמר הבא אין בכוונתנו לייעץ איך להתגרש, מה חשוב לדעת בעת גירושין ומהן הזכויות והחובות, שחשוב להכיר במסגרת הליך הגירושין.

במאמר שלהלן – נציג דרך שונה לגירושין, שהפכה להליך שכיח ופופולרי מאוד בקרב בני זוג המבקשים להתגרש. אותה דרך נפרדת הינה "הליך גישור".

אז מה זה גישור? על כך, במאמר שלהלן.

כיצד מתנהל הליך גירושין?

הליך גירושין בישראל מתנהל לרוב במספר מישורים והכוונה לארבעה סוגי הליכים משפטיים שונים, שעוסקים בנושאים שונים לחלוטין, אך קשורים בעקיפין אחד לשני. נרחיב:

מישור 1 – תביעת הגירושין: תביעת הגירושין בישראל היא מורכבת במיוחד. בישראל אין הפרדה בין דת למדינה, בכל הנוגע לדיני האישות. דהיינו, נישואין בין בני זוג בישראל יכולים להיערך רק על פי הדין הדתי-אישי, שחל עליהם.

בכל הנוגע ליהודים, קובע חוק שיפוט בתי הדין הרבניים (נישואין וגירושין), התש"ג-1953, כי נישואין וגירושין בין יהודים ייערכו על פי "דין תורה", כלומר, עפ"י ההלכה היהודית, על כל ההשלכות הנלוות לכך.

מהן אותן השלכות? קודם כל, יהודי ואישה שאינה יהודייה ולהיפך, אינם יכולים להינשא בישראל. כך גם זוגות חד מיניים. זאת ועוד: כדי להיות מוכר בתור "יהודי", לא דיי בהכרה מטעם המדינה, אלא יש צורך באישור מטעם הרבנות. לדוגמא – רבים מהעולים מברית-המועצות שהוכרו כיהודים לצורך עלייה לארץ, אינם מוכרים כיהודים לפי ההלכה היהודית. יתר על כן, גם מכוח הדת היהודית, לא כל אדם יכול להינשא, למשל כהן ואישה גרושה.

עם זאת, עם השנים התקבלה בישראל אפשרות להינשא גם במדינות זרות ולאחר מכן להירשם בארץ, במשרד הפנים, כבני זוג נשואים. זהו פתרון שמסייע לבני זוג רבים שאינם שיכולים להינשא על פי דת וכן לבני זוג, שמטעמים אידאולוגיים, אינם מעוניינים להינשא בישראל מכוח ההלכה היהודית.

עם זאת, בעניינם של האחרונים, במקרה שבו ירצו להתגרש, לא תסייע להם העובדה שנישאו במדינה זרה, שכן הגירושין יערכו בבית הדין הרבני. נעיר, שהדין לגבי יהודים תקף גם לגבי בני הדתות האחרות בישראל, לרבות מוסלמים ונוצרים.

מכאן, שהמישור הראשון במסגרת הליך הגירושין, הוא הגשת תביעת גירושין לבית הדין הרבני. תביעת גירושין כזו היא תביעה לכל דבר. על בן הזוג המגיש את התביעה, להוכיח שקיימת עילת גירושין. לא מדובר בעילת גירושין רגילה, אלא בעילת גירושין מבין העילות המוכרות במשפט העברי. לדוגמא: מום בגופו של בן או בת הזוג, אי קיום יחסי מין, אלימות, מעשה בגידה של בת הזוג ועוד. זאת ועוד: במסגרת תביעת הגירושין, יש לנהל הליך משפטי, לחקור עדים, לסכם ולשכנע את בית הדין, שיש מקום להורות על מתן גט.

אגב, את הליך הגירושין אפשר לקיים גם במסגרת הליך גירושין בהסכמה. במקרה זה, ההליך יהיה פשוט יותר, משום שכל מה שיש לבני הזוג לעשות, הוא לחתום על הסכם גירושין ולהגישו לבית הדין הרבני. במקרה זה, הגירושין יאושרו בנקל. אך כאמור, תביעת הגירושין לבית הדין הרבני אינה סוף פסוק, שכן במסגרת הליך הגירושין, ישנם מישורים נוספים.

מישור 2 – תביעת המשמורת: במידה ובני הזוג נישאו אך לא הולידו ילדים, הרי שתביעת משמורות ותביעת מזונות אינם רלוונטיים לעניינם. במידה ולבני הזוג ילדים משותפים – הסיפור מסתבך. זאת, משום שהעובדה שבני הזוג אינם מעוניינים לחיות יחדיו, אינה מורידה מחובתם בתור הורים לילדים.

לכן, במסגרת הליך הגירושין, על בני הזוג להכריע מי יהיה ההורה המשמורן – דהיינו, ההורה שיישא בנטל גידול הילדים באופן קבוע. ברוב המקרים, ההורה השני הוא זה שייהנה מהסדר משמורת, כלומר: ימים קבועים, שבהם הוא יבלה עם הילדים וידאג להם. בדרך כלל, רוב הסדרי המשמורת מתקיימים כך שההורה הלא משמורן, נהנה מיום או יומיים בשבוע שבהם הוא מטפל בילדים ועוד כל סוף שבוע שני.

עם זאת, קיימת דרך נוספת להסדיר את סוגיית המשמורת: לקבוע, כי בני הזוג יישאו במשמורת משותפת. כלומר, שני ההורים יישאו בנטל משותף לגידול הילדים, בצורה קבועה ושווה. על הנייר, הסדרת נושא המשמורת נראית קלה, אך במציאות היא נושא מורכב. הורים רבים נאבקים על משמורת ועל הסדרי שהות. במקרים רבים מוגשות תביעות משמורת, בין אם לבית הדין הרבני כחלק מתביעת הגירושין ובין אם לבית המשפט לענייני משפחה, אשר יש לו סמכות לדון בענייני משמורת (אך אין לו סמכות לדון בענייניי נישואין וגירושין).

מישור 3 – תביעת המזונות: לא רק את הסדרי המשמורת יש להסדיר, אלא גם את סוגיית המזונות. מזונות הם תשלומים שהאב משלם, לטובת כלכלת ילדיו. החובה לשאת בתשלום מזונות נגזרת מהדין הדתי, אך בישראל קיים חוק, שמחייב גם אנשים שלא מוטל עליהם דין דתי, לשאת במזונות ילדיהם. אין ספק שחובת תשלום המזונות היא חובה סוציאלית ומוסרית מן המעלה הראשונה. במציאות, בני זוג רבים מנהלים מאבקים קשים על שאלת המזונות – בפרט על גובה המזונות. לכן, מדובר בנושא נוסף, שעל בני הזוג להסדיר, במסגרת הליך הגירושין.

מישור 4 – תביעת הרכוש: לרוב, בני זוג שנישאו צברו רכוש משותף, בין אם מדובר ברכבים משותפים, תכשיטים ודירה/דירות שנרכשו בזמן הנישואין או לפני כן. לכן, בשלב הגירושין, יש להסדיר את שאלת הרכוש.

בדיוק כאן מתחילה הבעיה: המציאות מעידה, כי רוב הזוגות המתגרשים, מנהלים הליכים משפטיים ארוכים, בכל הנוגע לרכוש המשותף. בדרך כלל, כל אחד מהם טוען לשיעור זכויות גבוה יותר בנוגע לרכוש משותף. לא פעם מתגלעות מחלוקות עובדתיות, בנוגע לערך הכספי שכל אחד מהם השקיע ברכוש מסוים. כמו כן, לעיתים תכופות, בני הזוג טוענים כי לכל אחד מהם זכויות במוניטין של העסק של בן הזוג השני. הנושאים הללו שווים ממון רב, שבגינו בני זוג יכולים לנהל הליכים משפטיים ארוכים ויקרים. כך שנושא הרכוש הוא מישור נוסף, שעל בני הזוג להסדיר בשלב הגירושין.

נזכיר, שכמו שאפשר להגיע להסכם גירושין, בני הזוג יכולים להגיע להסכם המתייחס גם לשאלת המשמורת, שאלת המזונות ושאלת הרכוש ובכך לחסוך לעצמם הליך גירושין כואב, ארוך ומתיש. כפי שצוין, אחת הדרכים הנוחות להגיע להסכם גירושין, היא באמצעות הליך גישור גירושין – ועל כך נפרט בהמשך המאמר.

מהי העלות של הליך גירושין?

הליך גירושין הוא עסק יקר מאוד. זאת, לא רק בשל העלויות המשפטיות שנלוות לו, אלא גם בגלל העובדה, שבעת גירושין בני הזוג כבר אינם נהנים מהתמיכה הכספית המשותפת. עליהם להתמודד עם משכורת אחת ולשאת בהליכים ארוכים מורכבים.

הליך גירושין הוא יקר גם בגלל העובדה, שהוא כולל מגוון של הליכים משפטיים. שכר הטרחה שמשולם לעורכי הדין יכול לנסוק לסכומים של עשרות אלפי שקלים במקרה הטוב ובמקרה הרע – לסכומים של מאות אלפי שקלים. כל זאת, לפני שלקחנו בחשבון את עלויות האגרה שיש לשלם, הוצאות משפטיות שלעיתים יכולות להיפסק נגד צד מסוים ועוד.

הליך גישור יכול להוות אלטרנטיבה חשובה מאוד, בעיקר מההיבט הכספי. זאת, עוד לפני שמנינו את סגולותיו הנוספות הליך זה.

מדוע הליך גירושין כל כך מורכב?

לקוחות רבים המצויים בהליכי גירושין, מרגישים שהליכי גירושין בישראל הם מאוד מורכבים. האם יש בסיס לתחושה הזו? התשובה חיובית. דיני המשפחה בישראל, בפרט הליכי הגירושין, נחשבים מורכבים באופן מיוחד. נציג מספר סיבות לכך:

שתי ערכאות שיפוט: כפי שהזכרתי בקצרה במאמר, בישראל ישנן שתי ערכאות שיפוט בכל הנוגע לגירושין. מכאן, שהליכי גירושין מתנהלים בשני הליכים מקבילים. לדוגמא: הליך גירושין ומזונות בבית הדין הרבני והליכים אחרים בבית המשפט לענייני משפחה. מדובר בשתי ערכאות בעלות סדרי דין שונים ועוד. הסיטואציה הזו תורמת רבות למורכבותם של הליכי הגירושין בישראל וכן לעלותם הכספית הגבוהה.

היעדר הפרדה דין דת למדינה: כפי שהזכרתי, העובדה שישנן שתי ערכאות שיפוט, נובעת מכך שבישראל אין הפרדה בין דת למדינה, בכל הנוגע להליכי הגירושין. זהו המקור לקיומם של הליכים נפרדים, למרוצי סמכויות בין בתי הדין לבין בית המשפט לענייני משפחה ועל אחת כמה וכמה, למורכבות ההליכים.

אגו: במקרים רבים, הליכי גירושין מלווים באגו, בכעס וברצון לעשות "דווקא" לבן הזוג. התנהלות זו אינה תורמת, אינה מסייעת ובוודאי שאינה מקדמת את בני הזוג – אלא רק מסבכת ומסרבלת את הליכי הגירושין.

מהו גישור?

הליך גישור גירושין הוא הליך וולונטרי, שבמסגרתו בני הזוג מתדיינים בפני מגשר גירושין. בניגוד להליך המשפטי – במסגרת גישור משפחתי בני הזוג משוחחים איש עם רעהו, על מנת להגיע להסכמה ובכך למנוע התדיינות משפטית ארוכה ומסובכת. זוהי תכליתו של הליך גישור, להביא את בני הזוג לידי הסכם גישור, שהוא למעשה הסכם גירושין.

בניגוד לשופט היושב בדין, למגשר לגירושין אין סמכות להכריע בין טענות בני הזוג. כל תפקידו הוא "לגשר" בין בני הזוג, מהמילה "גשר". דהיינו, להביא אותם להסכמות. זהו היתרון (ואולי גם החיסרון) בגישור זוגי.

כיום, יותר ויותר בני זוג המצויים בהליך גירושין, פונים להליך גישור לגירושין, מכיוון שזהו הליך חסכוני, נעים יחסית ויעיל ומהיר משמעותית מאשר ניהול הליכי גירושין בבתי המשפט ובתי הדין. זהו הליך שמותיר טעם טוב בפיהם של בני הזוג ומאפשר להם להמשיך לקיים קשר תקין איש עם רעהו.

כמה עולה גישור גירושין?

כפי שתואר לעיל, הליך גירושין הוא הליך יקר מאוד. בניגוד להליך גירושין, הליך גישור הוא זול משמעותית. אם הליך גירושין המנוהל בבתי המשפט, עשוי להרקיע לעלויות של עשרות ומאות אלפי שקלים – עלותו של הליך גישור במשפחה זולה בהרבה ולרוב נעה בין סכומים של 4,000 ₪ עד לסכומים של 15,000 ₪. נעיר, כי עלותו של הליך גישור, נגזרת גם מהמקצועיות של המגשרת לגירושין וכן מהידע ומהניסיון של המגשר הזוגי.

לרוב, עלותו של הליך הגישור כוללת את הליך הגישור עצמו ולא את הייצוג המשפטי. במידה ובני הזוג מגיעים להסכמה לאחר הליך הגישור, יש להציג את אותה הסכמה לבית המשפט או לבית הדין הרבני, בהתאם לנסיבות המקרה. לכן, הגשת תביעות מוסכמות נושאת בחובה גם עלות כספית נוספת, אך זו עלות שלרוב מגיעה לסכומים של אלפי שקלים ואינה מתקרבת לעלות הכספית, של ניהול הליך גירושין מן היסוד.

מי מוגדר בתור מגשר מוסמך?

בישראל אין חובה להחזיק בתעודת מגשר כדי לשמש כמגשר מוסמך. עם זאת, מגשרים שמעוניינים לעבוד עם מסגרות פורמאליות (כגון גופים שעוסקים בתחום הגישור וכן בתי משפט), צריכים להחזיק בתעודת מגשר. בכל מקרה, אנו ממליצים שלא לפנות למגשר שלא מחזיק בתעודת מגשר.

לרוב, עלותו של קורס גישור עומדת על כמה אלפי שקלים, בין אם במסגרת התואר המשפטי ובין אם לאחר מכן. ישנם גופים טובים שמציעים קורסים כגון אלו. לאחר קורס, אפשר לקבל תעודה של מגשר מוסמך. עם זאת, לא דיי בתעודה, כדי להעיד על מגשר שהוא אכן מוצלח. מגשרים מומלצים הם מגשרים עתירי ניסיון, בעלי "קבלות" בגישור ופיוס בין בני זוג. זהו אחד הנושאים שחשוב לבחון, לפני בחירת מגשר או מגשרת גירושין.

יתרונותיו של הליך הגישור:

להליך גישור מגוון רב של יתרונות, לדוגמא:

מהירות: הליך גישור הוא יעיל ומהיר יותר – נקודה. בישראל קיים עומס רב על בתי המשפט ועל בתי הדין הרבניים. לכן, הליך גישור מתנהל בצורה מהירה מאוד, בישיבות הנמשכות במשך שבועות ומסתיימות בהתאם. הליך משפטי יכול להימשך שנים, לעיתים אף שנים רבות, כך שיתרון משמעותי להליכי גירושין גישור.

אווירה נעימה: בהליך גישור אין צורך לקיים חקירה נגדית מביכה ולהכפיש את הצד השני. כל מה שיש לעשות הוא להיפגש, לשתות כוס קפה יחד עם המגשר ופשוט לשוחח. אותו דו-שיח, הוא שיביא את בני הזוג לפשרה – אולי לא מיד, אך לאחר מספר ישיבות, בני הזוג בדרך כלל מתגמשים, מתפשרים ומצליחים לנהל הליך יעיל ולחסוך בעלויות כספיות רבות.

עלות כספית נמוכה: כפי שהוסבר לעיל, הליך גישור הוא זול משמעותית לשני בני הזוג לעומת הליך משפטי, בשלב הגירושין. אין צורך לשלם אגרות, הוצאות משפט וגם שכר הטרחה שמשולם לעורכי הדין – נמוך יותר.

פיוס: אין ספק, שהליך גירושין המתנהל בבית המשפט, אינו תורם ומסייע למערכת היחסים בין בני הזוג. בהליך גישור בו בני הזוג מנהלים דו-שיח תרבותי, האפשרות לנהל קשר תקין לאחר ההליך, גבוהה לעין שיעור, מאשר לאחר שנים של מלחמות בבתי המשפט. זהו עוד יתרון חשוב לבני הזוג, בבואם לנהל הליך גישור לגירושין.

ההליך נשלט ע"י הצדדים: זאת, בניגוד להליך משפטי, הנשלט ע"י בית המשפט. בהליך גישור משפחה, השליטה מצויה אך ורק בידי בני הזוג. הישיבות נקבעות על פי רצונם של בני הזוג, בהתאם לרצונות וללוח הזמנים שלהם (וכמובן, בתיאום עם המגשר משפחה). בבית המשפט, מי ששולט על ההליך הוא בית המשפט עצמו, לטוב ולרע. זמנו של בית המשפט קצוב. בהליך גישור, לצדדים יש את האפשרות לקיים שלל ישיבות ולדון בנושא שהם מעוניינים בו. בהליך משפטי, בית המשפט הוא זה שיקבע באיזה נושא ידונו בני הזוג ובאיזו ישיבה, ועוד. בהליך גישור, בני הזוג אינם נתונים לחסדו של בית המשפט.

חסרונותיו של הליך גישור גירושין:

לא הכל ורוד, בטח שלא בשלב הגירושין. מכאן, שגם להליך גישור, על אף היתרונות הגדולים שהוא טומן בחובו, יש גם מספר חסרונות, כגון:

לא כולם בשלים לפשרה: ישנם בני זוג שפשוט לא בשלים להסכמות. לרוב, מדובר בבני זוג שחוו חיי נישואין קשים, צברו כעס רב איש כלפי רעהו (בין אם בשל בגידה ובין אם בשל פגיעה פיזית). לעיתים, ישנם פשוט בני זוג שאינם מסוגלים להסכים על כלום. עם זאת, חשוב לציין כי אנשים אלו אינם הכלל אלא החריג. במקרים כאלו יש צורך בהכרעה משפטית – ב"מבוגר אחראי" בדמות שופט/שופטת סמכותיים, על מנת להביא להכרעה בעניינם. מגשר משפחתי לא יביא מזור לבני זוג, במקרים כאלו.

לא תמיד ההסכמה היא כנה: לכל אחד מאתנו יש תכונות אופי שונות. יש אנשים יותר אסרטיביים ויש אנשים פחות אסרטיביים – בין אם מתוך חוסר השכלה/הבנה, פחד וחשש ועוד. הפערים האלו באים לעיתים לידי ביטוי גם בענייני גישור. כלומר, ישנם בני זוג שאחד מהם כוחני, מפחיד וחזק ובן הזוג השני חלש יותר. במקרים כאלו, קיים חשש מהותי שכל הסכם גישור שייחתם בין בני הזוג, לא יהיה מתוך הסכמה אמתית.

בניגוד להליך משפטי שבו יש שופט ששופט לפי החוק, בהליך גישור המגשר הוא בדרך כלל עורך דין ומגשר ואין לו סמכויות שיפוט. בסיטואציות כאלו קשה יותר למנוע מקרים, שבהם הסכם הגישור לא נחתם מתוך הסכמה אמתית.

פשרה לא תמיד משקפת הגינות: לא תמיד הליך הגישור ישקף את המציאות. ישנם מקרים שבהם צד אחד צודק ב-100% והצד השני טועה ב-100%. במקרים כאלו, יתכן שעדיף לנהל הליך משפטי ולזכות במלוא הזכויות, המגיעות לצד הצודק. לעומת זאת, הליך גישור עשוי להוביל לוויתור של צד אחד, שהצדק מחייב שהוא לא יתפשר בדבר, היות והוא פשוט צודק. כך שלעיתים, גישור עשוי להביא לתוצאה לא צודקת.

לסיכום – גישור גירושין:

אין ספק שהליך גישור הוא הליך מבורך, הטומן בחובו יתרונות רבים. הוא יעיל וזול יותר. הוא מסייע לבני הזוג "לקום מן הקרשים" ולהמשיך את חייהם בצורה מיטבית. אך גם להליכי גישור מספר חסרונות, שיש לקחת בחשבון.

במסגרת הליך גישור, יש לבחור מגשר מיומן מתוך מגוון רחב של מגשרים לגירושין. מומלץ לבחון היטב מהי ההסמכה ומה הניסיון של המגשר.

חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי, בין אם בהליכי גישור, ובין אם בהליכי גירושין.