אלימות במשפחה ותלונות שווא

נעצרת בגין תלונת סרק על אלימות במשפחה – מה עלייך לעשות?

לאחר מספר שנות נישואין מאושרים, אתה ואשתך החלטתם להתגרש. בתחילה סברת שתוכלו לסיים את חייכם המשותפים בצורה מעודנת, אך התבדית. שכן הליך הגירושין הפך למאבק קשה ומייגע, אשר קיבל גוון קיצוני במיוחד, כאשר המשטרה עצרה אותך בגין תלונת שווא שהגישה נגדך אשתך לשעבר על אלימות שהפעלת כלפיה. אז אם אשתך הגישה נגדך תלונת שווא על אלימות, מה תוכל לעשות?

 

מה מאפיין אלימות במשפחה?

אלימות פיזית המתרחשת בין בעל לאישה יכולה לבוא לידי ביטוי לא רק בפגיעה פיזית, אלא גם באיום באלימות, וכן גם באלימות מינית. בכל המקרים הללו, מדובר בעבירות פליליות חמורות, במיוחד כאשר הן נעשות בידי בן זוג. כמו כן, אלימות במשפחה מתאפיינת ככלל בהיותה עבירה הנעשית "במחשכים", שכן לרוב אין עדים לאירוע, וככלל היא נעשית בבית המשותף לבני הזוג, ולא בפרהסיה. לכן, ככלל כאשר בעל או אישה טוענים לאלימות מצד בן\בת הזוג, הראיות הן עדות המתלוננת מול עדות הנאשם.

אך יוער כי ישנם גם סוגי אלימות שאינם מהווים "עבירה פלילית" קלאסית, כגון אלימות כלכלית, ואלימות נפשית. אלימות כלכלית באה למשל לידי ביטוי במקרים בהם הצד החזק בזוגיות מונע מבן הזוג השני גישה למקורות הכספיים המשותפים להם, ועוד. כמו כן, אלימות נפשית, היא התנהגות מילולית לא ראויה כלפי בן הזוג. כגון: השפלה, התרסה, קללות, ביזוי.

 

מהי תלונת שווא?

תלונת שווא היא תלונה כוזבת המייחסת לאדם מסוים ביצוע של עבירה פלילית שהוא לא ביצע מעולם. אך כאשר מדובר בתלונת שווא על אלימות במשפחה, הרי שיש לה השלכות קשות בהרבה משום שברגע אחד עשוי הבעל שלא חטא בדבר, למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח למשך זמן רב לעיתים, עד אשר (אם בכלל) יתברר כי לא היו דברים מעולם.

תלונות שווא בגין אלימות במשפחה הפכו להיות נפוצות (אומנם באחוז נמוך) במסגרת סכסוכי גירושין. לא אחת מוגשות תלונות שווא כדי להתנקם בבן הזוג, או כדי לפגוע בו על מנת ליצור יתרון במסגרת משא ומתן. יש גם להזכיר שמעבר להיבט המכוער של הגשת תלונת שווא, במיוחד בין בני זוג, הגשת תלונת שווא מהווה עבירה פלילית, של מסירת הודעה כוזבת לאיש חוק, אשר דינה הוא עד 5 שנות מאסר.

 

האם תלונות שווא הן נחלתן של נשים בלבד?

התשובה היא בשלילה מוחלטת!, גם גברים מגישים לצערנו תלונות שווא נגד בנות זוגם, לרבות בגין אלימות במשפחה. עם זאת, חלק ניכר מעורכי הדין הפליליים מתארים שכלל אחוז תלונות השווא הוא נמוך מאוד מכל סוג, אך גם כאשר מוגשות תלונות שווא, עיקרן הוא ע"י נשים נגד גברים.

 

אשתך הגישה תלונת שווא על אלימות – מה תעשה?

הוגשה נגדך תלונה בגין אלימות במשפחה, נעצרת והובאת לתחנת המשטרה. עתה, אתה עומד בפני חקירה פלילית, וככל הנראה אתה צפוי למעצר ממושך ואישום פלילי חמור. מה עלייך לעשות במקרה כזה? ומה תוכל לעשות לאחר שתוכיח כי מלכתחילה, הייתה התלונה תלונה כוזבת?.

  1. יש לפנות בהקדם לעורך דין פלילי: כאשר אתה עומד בפני חקירה פלילית, ובכלל חקירה בגין אלימות במשפחה, הדבר הראשון שיש לעשות הוא לפנות לעו"ד פלילי. ייעוץ מוקדם עשוי לשנות את כל מהלך החקירה ונגזרותיה. בכלל, מניעה של ייעוץ עם עו"ד לפני החקירה עשוי להביא בעתיד גם לזיכוי מהעבירה, שכן ייעוץ משפטי הוא זכות יסוד במשפט הישראלי.
  2. עלייך לאסוף ראיות להוכחת חפותך: הוגשה נגדך תלונת שווא על אלימות במשפחה? בכל הכבוד, לא המשטרה היא זו שתציל אותך. עלייך לסמוך רק על עצמך. לכן, שומה עלייך לאסוף ראיות שתוכלנה להוכיח שהתלונה שהוגשה היא תלונה כוזבת. מעתה, עלייך לשמור על כל תכתובת שהייתה לך עם אשתך, כל סמס, או דוא"ל. כמו כן, עלייך לדאוג שעדים שיכולים להוכיח את חפותך יעידו גם הם במשטרה.
  3. תימנע משיבוש חקירה: אומנם, חשוב שתדאג לאסוף ראיות למען הוכחת חפותך. אבל, ככל שתלונת השווא שהוגשה נגדך מצויה בחקירה, עלייך להימנע משיבוש הליכי החקירה. לכן ככל שאתה מעוניין לפעול למציאת ראיות לחפותך, עלייך להיות בקשר רצוף עם עו"ד פלילי אשר יוכל להנחות אותך בכללי המותר והאסור בשלב הזה, שמא לא תיחשף להעמדה לדין בגין עבירה של שיבוש הליכי חקירה.
  4. אתה רשאי להגיש תביעה אזרחית: הוכחת שמדובר בתלונת שווא? עכשיו תורך לצאת להתקפה. תלונת שווא בגין אלימות במשפחה יכולה ובוודאי פגעה בשמך הטוב בעיני הבריות, לכן אתה יכול להגיש תביעה אזרחית מכוח חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה- 1965 נגד אשתך שהגישה את התלונה הכוזבת. מעבר לכך, בהתאם לאותו החוק, באפשרותך להגיש תובענה על סכום של עד 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק. אך רצוי שלא לפעול לבד, אלא להסתייע בעורך דין לשם הגשת תביעה אזרחית.
  5. גם אתה יכול להגיש תלונה למשטרה: כאמור, הגשת תלונת שווא מהווה עבירה פלילית. אם התיק נגדך נסגר, ואכן התברר כי התלונה הייתה כוזבת, אתה יכול להגיש תלונה נגד מי שהתלונן נגדך, על מסירת תלונה כוזבת.

Rate this post