צו הרחקה – רחוק מהעין, יותר טוב? שאלות ותשובות על צווי הרחקה

מה זה צו הרחקה?

למרות שישנה הגדרה ספציפית למהותו של צו הרחקה – כפי שנראה בהמשך – ניתן לדבר על כמה סוגי צווים שמשמשים כולם כצווי הרחקה ומטרתם להרחיק את הצד המאיים מהצד המאוים ולספק הגנה לצד שזקוק לה.

צו למניעת הטרדה מאיימת: הצו הזה מוצא מכוח החוק למניעת הטרדה מאיימת. הצו מוצא כנגד מי שנוקט הטרדה מאיימת – איומים, מעקב וכל דבר שפוגע בשלוות נפשו של המוטרד. הצו נועד למנוע מהמטריד לנקוט כל פעולה שמהווה הטרדה או איום, כולל הרחקתו מהסביבה של המאוים.

צו הגנה: הצו הזה מוצא מכוח החוק למניעת אלימות במשפחה. הצו נועד להסדיר את המצבים הייחודיים למשפחה ולתהליכי גירושין שבהם יש לעיתים היבטים אלימים. הצו יוצא כאשר צד אחד פוגע באופן קיצוני בחייו התקינים של הצד השני, מעבר לפגיעה הסבירה שנובעת מתהליך הגירושין עצמו. הצו נועד למנוע מהצד הפוגע לנקוט בפעולות אלימות ובמקרה הצורך להרחיק אותו מהדירה או מהבית של הצד המוטרד.

צווי הרחקה: הצו הזה נובע מכוח הדין האישי ומהזכות למדור (מגורים) שקט ושליו – דהיינו: לא רק מקום מגורים אלא גם כזה שיהיה מוגן. הצו הזה קשור לתביעת מזונות כיוון שהיא כוללת בתוכה את הסדרת זכויות המדור. לכן הצו יינתן לא מתוקף החוק הכללי אלא כסעד פרטני ואישי למגיש הבקשה. במקרה שהוצא צו ההרחקה הרי שייאסר על הצד המטריד והאלים להיכנס אל מקום המגורים של הצד המוטרד או אפילו להתקרב אליו.

עורך דין גירושין מקצועי יידע מתי יש להגיש בקשה לכל אחד מהסוגים בהתאם להבדלים ביניהם ובהתאם למצב בשטח.

 

לכמה זמן ניתן הצו?

תלוי בנסיבות. הצו יכול להיות זמני, לזמן קצר, לזמן ארוך או אפילו צו הרחקה קבוע במקרים קיצוניים. בחלק מהמקרים הצו קצוב בזמן – לשלושה חודשים, לדוגמה – ובית המפשט יחליט אם יש מקום להאריך אותו לתקופה נוספת.

 

כמה זמן לוקח להוציא צו הרחקה?

צו ההרחקה שניתן על ידי בית המשפט לענייני משפחה יכול להיות מוצא במהירות גבוהה במידה ויש איום ישיר ומיידי על האישה ועל הילדים. ניתן גם להגיש תלונה במשטרה ולקבל צו הרחקה מיידי במקרה הצורך.

 

אתה מדבר הרבה על צווי הרחקה לגבר, אבל האם גבר יכול להוציא צווי הרחקה לאישה?

קודם כל, האלימות הנפוצה היא אלימות של גברים כנגד נשים ולא להיפך. ההערכה היא שכיום יש בין 150,000-200,000 נשים מוכות בישראל ולכן אין ספק שנשים זקוקות להרבה יותר הגנה מגברים. עם זאת, במקרים נדירים שבהם ישנן נסיבות מיוחדות, בית המשפט בהחלט יכול להוציא צו הרחקה לאישה ולא לגבר.

 

האם האלימות חייבת להיות פיזית?

לא. גם התעללות נפשית ואיומים יכולים להוות בסיס מספיק להוצאת צו הרחקה.

 

האם ניתן לבטל צו הרחקה?

אם הצו שניתן הוא צו למניעת הטרדה מאיימת – מכוח החוק הפלילי – הרי שהאישה איננה יכולה לבטל אותו כיוון שהיא איננה צד בעניין. רק הצד שקיבל את הצו הוא זה שיכול להגיש בקשה לביטולו. לעומת זאת, צווים שניתנו בבית המשפט לענייני משפחה והוצאו עקב בקשתה של האישה ניתנים לביטול אם האישה מבקשת זאת ולבית המשפט יש יסוד סביר להאמין שהיא עושה זאת מרצונה החופשי.

 

מה קורה אם התלונה והבקשה לקבלת צו הרחקה היא שקרית?

במקרה כזה – אם בית המשפט החליט שמדובר בתלונה קנטרנית וחסרת בסיס – בית המשפט יכול לפסוק הוצאות לטובת המדינה, הוצאות לטובת הצד שנפגע, ואפילו פיצוי נאות למי שנפגע מהגשת הבקשה – הכול בהתאם לשיעור שבית המשפט ימצא לנכון.

 

האם צו הרחקה מעביר את הבעלות על הרכוש שממנו מורחק הצד המטריד אל הצד המוטרד?

לא. הצו נועד להגן על הצד המאוים אבל הוא איננו מהווה מרכיב בהחלטה על חלוקת רכוש. למרבה הצער לעיתים נעשה ששימוש בתלונה ובבקשה להוצאת צו הרחקה ככלי במאבק הגירושין – אם בית המשפט יסבור שזה המקרה הרי שהצד שעושה שימוש שאיננו ראוי בבקשה להגנה עלול להיפגע מכך, כפי שציינו לעיל.

 

צווי הרחקה נועדו להגן כנגד הטרדות, איומים ואלימות – יש לעשות בהם שימוש בעת הצורך אבל אסור להפוך אותם לכלי בתהליך הגירושין.

מעוניינים לקבל מידע נוסף בנושא צווי הרחקה? צרו קשר עם עו"ד גירושין יעקב בלס – מומחה לתחום גירושין ודיני משפחה ותקבלו שירות מקצועי ויחס אישי וחם.

Rate this post