ילד מחוץ לנישואים – האם ניתן לתבוע מזונות?

ילד מחוץ לנישואים – מדי שנה נולדים ילדים רבים מחוץ למערכת הזוגית הממוסדת ואחת השאלות השכיחות בעניין היא האם גם אב של ילד מחוץ לנישואין יכול להיתבע תביעת מזונות על ידי האישה שמנגד. להלן מידע מקוצר שיעשה לכם קצת סדר בעניין.

ילד מחוץ לנישואים – הגדרת המקרים

ילדים יכולים להגיע לעולם גם מחוץ למערכת הנישואים המקובלת, כאשר במקרים הללו מקובל להבדיל בין ילדים שהובאו לעולם תוך חתימה מראש על הסכם מוגדר לבין אלו שלא. כאשר מדובר בהסכם (למשל, הורות משותפת), תנאי השותפות בגידול הילד והדאגה לרווחתו מוסדרים כבר בחוזה ואושרו ע"י פסק דין בית משפט, כך שדמי המזונות כבר הוסדרו מראש. במקרים האחרים שכוללים הבאת ילד מחוץ לנישואין, למשל בין ידועים בציבור, בכניסה להריון של אישה בעקבות קשר מזדמן ("גניבת זרע") או כאשר אישה נשואה שבגדה נכנסת להיריון מהגבר שהוא אינו בן זוגה וכדומה, הרי שאם האישה יודעת להצביע על זהות האב היא תוכל לתבוע מזונות ולקבל את התמיכה הכלכלית הכה נדרשת מאביו הביולוגי של הילד.

כיצד מתנהלת תביעת המזונות?

כאמור, כאשר נולד ילד מחוץ לנישואים ישנה האפשרות לקבוע מראש באמצעות הסכם "הורות משותפת" כיצד יתנהלו חיי ההורים בכל הקשור לגבי גידול הילד, ומה יהיה גובה תשלום המזונות. על ההסכם חותמים בהליך של גישור ומאשרים אותו בבית המשפט. במקרים בהם האב אינו מעוניין לשלם את המזונות, האם יכולה להגיש כנגדו תביעה בבית המשפט. בית המשפט מצידו יבקש מהגבר לעבור בדיקת אבהות ובמידה ויימצא שהוא אכן האב, הרי שהוא יידרש לשלם מזונות ע"פ הדין. במידה והאב מסרב, עשוי בית המשפט להכריח אותו לעשות כן באמצעות הוצאת צו מתאים. חשוב מאוד לציין גם את המקרה של אישה נשואה שנכנסה להריון מגבר שאינו בעלה. ע"פ הדין העברי ילד שכזה נחשב כממזר והוא פסול חיתון. על מנת למנוע הכרה של ילד כממזר, נוטה בית המשפט למנוע את בדיקת האבהות מהגבר שעשוי להיות האב הביולוגי של הילד ולחייב את בעלה של האישה במזונותיו. זהו אמנם עיוות דין אך כזה שיש לקחת בחשבון.

ובכל מקרה, כאשר עומד להיוולד ילד מחוץ לנישואים חשוב מאוד להתקשר עם עורך דין המתמחה בדיני המשפחה, וזאת על מנת לוודא כי דמי המזונות אכן ישולמו כהלכה למען חייו העתידיים של הילד. ניתן להגיש את התביעה גם לאחר הלידה ורצוי לנצל זאת עד תום.

לייעוץ בנושא – פנו אלינו

3/5 - (2 votes)